Machu Picchu! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Evelien Palm Stefan Geven - WaarBenJij.nu Machu Picchu! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Evelien Palm Stefan Geven - WaarBenJij.nu

Machu Picchu!

Door: Eef&Steef

Blijf op de hoogte en volg Evelien Palm

18 April 2010 | Peru, Cusco

Hola iedereen!

Dag 23 t/m 28! Bijna op de helft van onze reis.. Gaat zo snel! Al zo veel gezien! Al aardig gewend aan ´ons leventje´ in Peru.

Dag 23:
Vandaag Cusco maar eens goed bekeken. Cusco heeft veel mooie kerken en gebouwen. Eerst naar een touragency om het bezoek aan Machu Picchu vast te leggen. Dat is gelukt! 15 april gaan we naar Machu Picchu! We hebben ook een horse riding tour geboekt. Na het avontuur op het ezelpaard wilde Eef graag nog een keer paardrijden.
´s Avonds hebben we heerlijk gegeten... bij de Mac Donalds! Haha. Voor zo´n 8 euro 2 grote menu´s. Super zoute frietjes, dus die grote cola had je wel nodig!

Dag 24:
Vandaag paardrijden!! Om 12.00u werden we opgehaald door een busje samen met wat canadezen en amerikanen. Het busje bracht ons naar een paardenranch. Aan de hand van je ervaring (wat wij niet hadden!!) werd je op een paard gezet. Ik kreeg een mooi groot paard, het leiderpaard. Oke, prima.. (heb je daar juist niet veel ervaring voor nodig!?) Stefan kreeg ook een leuk paard. Haha, zodra die op het paard zat wilde het paard alleen maar eten. Ik heb Stefan niet vaak zo benauwd zien kijken.. Het leek wel of het paard precies Steefs zwakke plek aan voelde. Als klein jongentje had hij een keer op een pony gezeten en hield hij de teugels goed vast. Toen de pony zijn hoofd naar beneden bracht om wat te kunnen eten hield Steef nog steeds de teugels stevig vast. Steef tuimelde zo over het hoofd van de pony naar beneden. Een beste val! Haha, nu kwam dat jeugdtrauma dus weer flink naar boven.
Ondanks het jeugdtrauma was het echt een super leuke trip! We hadden een super enthousiaste gids met een hele lieve hond, Maya, die ons en de paarden steeds in de gaten hield. In een hele mooie omgeving liepen we in een rustig drafje door een aantal inca-ruines. (Eef samen met nog een ander paard steeds voorop, Stefan achteraan omdat zijn paard steeds wilde eten, haha. Na zo´n 2 uurtjes paardrijden de paarden afgegaan en een klein plaatsje ingegaan. Daar hebben we met de groep een biertje gedronken. De gids ook (normaal blijft hij bij de paarden). Na één biertje was hij al aardig raar aan het doen! Schudde de hele tijd lachend met zijn hoofd. Na het biertje nog 2 vrij grote inca-ruines bezocht. Weer terug gewandeld tussen de loslopende varkens en biggetjes. Ook veel loslopende honden (zie je overal in Peru).
Weer op de paarden geklommen richting Sacsayhuaman (spreek uit als sexy woman). Op een gegeven moment kwamen we langs een boerderijtje waar zo´n 5 honden opeens heel hard begonnen te blaffen en grommen. Was vooral gericht tegen de hond Maya. We hielden allemaal onze adem in omdat we zo bang waren dat de paarden er heftig op zouden reageren. Was best even een eng moment. Gelukkig liepen de paarden vrij soepeltjes door. Laatste stukje was best stijl naar beneden. Gelukkig was Eef al wat gewend van de Colca Canyon, maar zelfs de mensen met paardrijervaring vonden het wat griezelig. Uiteindelijk om 18.00u weer aangekomen in Cusco terwijl de rit eigenlijk maar tot 16.00u zou duren. We hebben het echt leuk gehad! Zelfs Steef ;-)

Dag 25:
Om 04.30u werden we opgehaald met een busje om naar de trein te worden gebracht die naar Aguis Calientes gaat (het vertrekpunt naar de Machu Picchu). 3 uur rijden en wat hindernissen later (vrachtauto´s in tegenovergestelde richting op smalle zandwegen) kwamen we aan. Om 08.10u vertrok onze trein. Een hele mooie ervaring. Onze mooiste treinreis ever. Door de groene bergen, naast een woeste kronkelende rivier, laaghangende wolken... Na 1 uur en 20 minuten kwamen we aan in Aguis Calientes. Daar werden we opgewacht door iemand van onze touragency en werden we naar ons hostel gebracht waar we één nachtje zouden slapen. Dit omdat we dan de volgende dag één van de eerste bussen (05.30u) kunnen pakken naar de Machu Picchu voordat de rest van de bezoekers die met de trein gaan rond 10.00u aankomen. De dag een beetje doorgebracht door een markt te bezoeken en wat te drinken op een terras boven de rivier. Verder stelt het plaatsje niet veel voor.

Dag 26:
Vandaag is het zover! We gaan naar de Machu Picchu! Wat informatie: Machu Picchu is een stad van de Inca's die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Er is in deze stad nog veel van de Inca-beschaving terug te vinden. De naam Machu Picchu betekent letterlijk Oudeman Hoogte in het Quechua. De stad Machu Picchu is gelegen tussen steile bergen, op een hoogte van ongeveer 2438 meter. De Inca's bereikten de stad via een steil pad. De voettocht duurde meerdere dagen en de stad was derhalve moeilijk bereikbaar. Tegenwoordig is het ook mogelijk om de stad per trein en bus te bereiken. In 2007 werd Machu Picchu tot een van de "zeven nieuwe wereldwonderen" gekozen.

Om 05.00u eerst even ontbijten, we kregen een pannekoek! Was prima te eten! Om 5.30u met de bus via een zigzagweg de berg op waar de Machu Picchu zich bevindt. Het was nog donker en er hing een dichte mist. Het zag er allemaal zo mysterieus uit!
Als één van de eersten van de dag bevonden we ons dan uiteindelijk op de Machu Picchu! Tussen de ruines was het allemaal nog niet zo bijzonder. Het was ook nog erg mistig. We stonden echt letterlijk in de wolken. Eerst met een gids 2 uur door Machu Picchu gelopen. Zo onwerkelijk hoe ze al die grote stenen met zo´n precisie hebben kunnen plaatsen. Ook erg bijzonder dat de Inca´s over elke steen nadachten. Alles had een betekenis. Na de gids hadden we zelf nog zo´n 5 uur om rond te lopen. Langzaam begon de mist ook weg te trekken en toen was er toch echt wel ff een WOW moment. Noem het gerust een super WOOOOOOOOOW moment. We stonden op een afstandje van de Machu Picchu omdat we de Inka bridge wilden bekijken en zagen Machu Picchu zo ontzettend mooi liggen. De bergen eromheen werden zichtbaar, de zon begon te schijnen. Wat onwijs mooi!

Na er nog een paar uur te hebben rondgelopen zijn we weer zeer tevreden met de bus naar beneden gegaan. Om 15.20u ging onze trein weer. Helaas was het busje dat ons op zou halen bij het station al zonder ons weggegaan. Voor 30 sol konden we met z´n 2en met een andere taxi mee. (zo´n 8 euro) Haha, en dat voor een 3 uur lange rit. Probleem opgelost.

Dag 27/28:
Afgelopen dagen niet veel bijzonders gedaan. Vooral genoten van de stad zelf, wat rondwandelen, lekker eten, (nog steeds geen cavia geprobeerd!) We hoorden toevallig een andere Nederlander zeggen dat het echt verschrikkelijk smerig is.. We hebben voor 18 april een vlucht geboekt van Cusco naar Lima. Scheelt weer 20 uur in de bus zitten. Vanuit Lima gaan we het noorden van Peru maar eens verkennen. Weer tropische temperaturen, prachtige stranden, moerassen en nog meer inca ruines tegemoet!

Groetjess Eef&Steef

• 17 April 2010 - 23:03

Paul Berendsen:

Hoi Eef & Steef

Ik lees met plezier samen met mijn Ceci jullie reisverslagen en ook met een beetje jaloezie hoor hahaha.
    Ik hoop ook dit moois een keer te beleven samen met Ceci en de Machu Picchu een keer te zien.
    Nog veel vakantieplezier

Groetjes Paul & Cecilia

p.s. Het onbekende beest was een Vizcacha hahaha

• 18 April 2010 - 06:29

Naty:

Un viaje muy especial y maravilloso.
    Saludos
    Naty

• 18 April 2010 - 08:15

Evelien:

heej eef en steef !

Hoe kon ik het vergeten dat jullie er al waren..
    is ook al wel weer lang geleden dat ik jullie zag...
    Mooie foto's joh super!
    Ook leuk om te lezen wat jullie doen...
    klinkt echt goed...
    Veel plezier nog,
    kijk uit naar jullie volgende verhaal...

groetjes evelien

• 18 April 2010 - 08:38

Marcella:

Hahaha die 'andere vrouw' heeft als je snel kijkt wel iets weg van Michael Jackson :P

Mooie foto's!

• 18 April 2010 - 10:14

Debbie:

Wooowww, wat een mooie foto's en wat is het toch een schitterend mooi land!!!!
    Ook maar op ons verlanglijstje zetten denk ik ;)

Gelukkig gaat het goed met jullie en hebben jullie zo'n plezier!

Liefs Debbie

• 18 April 2010 - 10:17

Mylene:

¡Fenomenal! Todas estas palabras pertenecen ya casi al baúl de los recuerdos.

eef, een tekstje voor jou. Ik vind het erg leuk om te lezen wat jullie meemaken. Prachtig. Ik ben druk met mijn portfolio, ik zou er ook graag op uit willen :'(

Veel plezier samen en nog een goede reis.

• 20 April 2010 - 08:46

Majo & Bart:

he luitjes,

eindelijk tijd gehad om de verslagen te lezen. (had alleen de 1e 2 pas gehad) maar echt leuk hoor. lees dat jullie een hele leuke tijd hebben. de foto's zijn ook errug mooi! veel plezier nog.

xx

• 22 April 2010 - 19:34

Laura:

Jij hebt ook altijd pech met paarden steef.
    Weet je nog dat paard in Texel dat ook telkens wilde eten en jij met zadel en al van het paard viel en het paard met zijn hoofd jou aan de kant duwde, zodat die verder kon eten... was echt grappig!!! Kus van je (schoon)zus.