Puno, Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Evelien Palm Stefan Geven - WaarBenJij.nu Puno, Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Evelien Palm Stefan Geven - WaarBenJij.nu

Puno, Cusco

Door: Eef&Steef

Blijf op de hoogte en volg Evelien Palm

12 April 2010 | Peru, Cusco

Hallo iedereen!!

Hoe is het daar in Nederland? Begint de lente er een beetje door te komen? Al plannen gemaakt voor Koninginnedag?

Onze reis gaat alweer de 3e week in! Time flies when you´re having fun (lekker cliché maar het is wel zo)

Hierbij dag 18 t/m 22:

Dag 18:
Uitgecheckt en de bus gepakt naar Puno. We wilden eigenlijk met een beetje een relaxte busmaatschappij maar helaas hadden die geen bus naar Puno die dag. Uiteindelijk een goedkope busmaatschappij genomen. 6 uur met de bus voor nog geen 10 euro. Maar goed, we zaten dus wel met allemaal Peruanen in de bus (wat best leuk was) maar er hing wel een hele aparte (niet echt beste) geur in de bus. Na 2 uurtjes rijden moest Eef naar het toilet. Gelukkig zitten er in die bussen een toilet, helaas niet in de bus waar wij in zaten. Zat op slot! Grrr. Na nog een uur met buikpijn gewacht te hebben stopte de bus naast een weiland met een klein winkeltje. Eef snel de bus uit en vroeg of er een toilet was. Toen wees de buschaffeur naar het weiland. Ach jaaa, wat maakt het uit. Gelukkig was er nog een muurtje waar Eef achter kon zitten. Teruglopend naar de bus was het wel duidelijk dat open en bloot plassen voor de Peruanen niet echt bijzonder was. Haha, liep Eef daar tussen gehurkte vrouwen en mannen die gewoon in alle windrichtingen stonden te plassen. Wel grappig.
Uiteindelijk kwamen we rond 17.00u aan in Puno. Relaxed hotel gevonden met dank aan een wel erg behulpzame taxichaffeur. (Hoeveel geld zou hij van het hotel krijgen? :p)
Nog even Puno ingegaan waar het flink koud begon te worden. Allebei een halve kip gegeten. Zoveel dat we het niet opkonden. De koks keken een beetje beteuterd naar ons bord. Stefan paar keer zuchtend op zijn buik geslagen om duidelijk te maken dat hij goed vol zat. Ook nog wat fooi gegeven dus hopelijk komt de boodschap over dat het toch echt wel lekker was. Haha.

Dag 19:
Vandaag beetje uitgeslapen. Tour geboekt naar de floating islands en het eiland Taquile voor morgen.
Vandaag Puno eens goed verkennen. We kwamen uit bij een grote markt. Echt zo´n Koninginnedagformaat. Ze hadden ook echt van alles! Fruit, schoenen, hoeden, stropdassen, eetkraampjes, etc! Daarna ook nog een overdekte markt binnengelopen. Je kan het je zo gek niet bedenken en ze hebben het! Ook de eerste keer dat we cavia´s in kooitjes hebben gezien! Zitten echt alemaal heel dicht op elkaar. Wat hebben Justin & Elvis (onze cavia´s thuis) het toch goed!! Flink de neus dichthouden bij de kraampjes met vlees. Hele koeiekoppen hangen daar aan de muur. Iehw!
´s Avonds een tijdje op Plaza de Armas gezeten. Mensen kijken. Kan ook erg leuk zijn!

Dag 20:
06.45u opstaan om het Lake Titicaca op te gaan! Het grootste meer van Zuid-Amerika en hoogst bevaarbaare meer van de wereld. Eerst zijn we met de boot naar de floating islands gevaren. De naam zegt het al een beetje: het zijn drijvende eilanden gemaakt van riet waar echt hele familie´s op leven. De tour is een beetje toeristisch. Je gaat aan ´wal´ bij zo´n eilandje. Een familie begroet je en vertelt over hun leven. O.a. Wat ze eten, hoe ze eten ruilen, hoe hun eiland is gebouwd, etc. Daarna ga je per 2 personen met een vrouwtje mee die daar woont. Zij laat je haar hutje zien. Toeristisch dus, maar wel erg bijzonder om te zien hoe ze leven! Wow, kun je je echt bijna niet voorstellen!
We hebben ook nog een rondvaartje gedaan met zo´n lokale rieten boot. Heel apart!
Na een uurtje daar te zijn gebleven zijn we verder gevaren naar het eiland Taquile. Een erg mooi eiland 2 uur varen vanaf Puno. Lekker beetje op het dak van de boot gezeten en van de natuur genoten. Aangekomen op het eiland zijn we in een uurtje naar boven gelopen waar het hoofdplein ligt. Er wonen zo´n 2000 inwoners in Taquile, vrij primitief. Af en toe kwamen er wat schapen voorbij achternagezeten door een stokoudvrouwtje. We hadden geluk want er was een feest aan de gang. Zes muziekkorpsen met bijbehorende dansers (man en vrouw) in super kleurrijke pakken maakten van het hoofdplein echt een feestplaats. Super leuk om mee te maken.
Na daar zo´n 2uurtjes te hebben rondgehangen was het weer tijd om de boot te pakken naar Puno. We zaten net weer lekker op het dak met een aantal mensen toen de gids van beneden riep: ¨Everybody get down, police is coming!!¨ Toen we het trapje afliepen riep hij nogal angstig: ´Vamos, vamos!!!(schiet op!!)¨ Hmmmm, wat ging er gebeuren??? We moesten allemaal beneden in de boot gaan zitten, netjes in de stoelen, papierwerk moest nog snel ingevuld worden. Naam, leeftijd, etc. Reddingsvesten om.. De kapitein de hele tijd zenuwachtig naar de naderende politieboot kijken. Uiteindelijk dus inderdaad politieboot erbij. Politie kwam aan dek en controleerden een aantal dingen. Zaten wij met z´n allen met ons goede gedrag. Haha. Muisstil waren we. Maar gelukkig... we mochten verder!!! Zwemvesten weer af toen de politieboot uit zicht was. Alleen mochten we niet meer op het dak. He, jammer! Haha. Nja, het was een leuke tour!
´s Avonds pizza gegeten en uiteindelijk bij een soort van cocktailbar terechtgekomen waar we 9 cocktails voor 25 euro hebben gedronken! Zie dat maar eens in Nederland voor elkaar te krijgen :-)

Dag 21:
Vandaag beetje relaxed. Wat gegeten, beetje op internet gezeten om vast wat informatie op te zoeken over Cusco. Alvast een mooi hostel geboekt. Morgenvroeg gaan we naar Cusco! We zijn benieuwd...

Dag 22:
Om 7.30u opgepikt door een taxi om naar Cusco te gaan. Dit keer in een bus met allemaal toeristen. De rit duurde iets langer omdat we de hele tijd achter 2 langzame vrachtauto´s reden en de kronkelende weg het niet toeliet om in te halen. Wel hebben we echt genoten van het uitzicht! Het werd steeds groener..
Rond 15.00u aangekomen in Cusco. Backpacks in het hostel achtergelaten. Hostel was inderdaad wat we er van verwachten. Erg leuk! Alleen de eigenaar spreekt echt geen woord engels. Haha. Kan Eef weer wat Spaanse woorden oefenen. Meteen even Cusco ingegaan. Mooie stad! Cusco heeft als bijnaam de keizerlijke stad. Het telt zo´n 300.000 inwoners en ligt op ongeveer 3360 meter. Voordat de stad in de 16e eeuw door de Spanjaarden werd veroverd was het de hoofdstad van het rijk van de Inca. De overblijfselen daarvan kun je hier goed terugvinden. Veel ruïnes met natuurlijk het hoogtepunt Machu Picchu! Morgen gaan we de tour naar de Machu Picchu boeken!

Groetjes Eef & Steef

• 13 April 2010 - 06:18

Peet:

Ohohohhhhh wat een jaloezie! :)

Super verhaal weer, ook onwijs leuke foto's :)!!!

Liefs (K)

• 13 April 2010 - 07:04

Hugo:

Klinkt weer goed Eef en Steef.

Op dag 21 hadden jullie rustig aan gedaan. Waarschijnlijk van die 9 cocktails de dag ervoor? :D In Nederland zou je ongeveer €80,- aan cocktails hebben weg gezopen :)

Wel apart van de politie. Waarschijnlijk moet je strak in het gareel in die boot zitten en mag je niet vrij rondlopen. Erg goed voor het toerisme daar.

Zon eiland lijkt me dan ook wel vet om te maken en op te wonen, zit je hier midden op de Rijn :D. Stefan die ging ook even als de cavia's leven? Smaakt vast wel goed.

Met Koninginnedag zit ik in Amsterdam :D
    Jullie proosten daar toch ook nog wel even mee (2 jaar met Ada :D)?

• 14 April 2010 - 14:55

Joke:

Haai,
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben gedaan.
    En de foto´s zijn ook leuk zeker die van dat poepende kindje.
    Maar hier komt het lekker weer ook gelukkig.
    nog veel plezier en tot over een paar weken.
    Groetjes joke.

• 16 April 2010 - 06:45

Marcella:

cusco van keizer cusco?:)
    ik zie jullie al zitten braaf in dat bootje in afwachting van de police, apart toch he...

xx