Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Evelien Palm Stefan Geven - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Evelien Palm Stefan Geven - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: Eef&Steef

Blijf op de hoogte en volg Evelien Palm

06 April 2010 | Peru, Arequipa

Hoi allemaal!!!

Alweer onze 3e blog! Leuk dat we aan jullie reacties kunnen zien dat jullie een beetje bijhouden wat we allemaal uitspoken in Peru :-)

Hier dag 11 t/m dag 16

Dag 11:
Na heerlijk te hebben geslapen (het hostel is lekker rustig, geen last van muziek/verkeer etc.) eerst ontbeten. Daarna Arequipa in! Arequipa is na Lima de grootste stad van Peru. Het ligt op 2300 meter hoogte. Een beetje hoofdpijn hadden we dus wel door het hoogteverschil. Maar het went (zeggen ze) Haha.
We hebben eerst wat water ingeslagen in de supermarkt, even gezeten op een bankje bij Plaza de Armas (elke stad heeft een hoofdplein dat Plaza de Armas heet waar veel gezellige bedrijvigheid plaats vindt). Daarna naar een museum waar ze het verhaal vertellen over een ijsmummy meisje. Zij is tijdens de Incatijd geofferd hoog in de bergen. Omdat ze vrijwel meteen bevroor toen ze dood was is ze heel goed bewaard gebleven. Helaas is ze van januari tot april niet aanwezig ivm onderzoek. Wel hebben we een andere mummy gezien die er ook nog goed uitzag.
Daarna door naar Santa Catalina. Een groot klooster dat een heel blok beslaat. Er is maar één ingang om binnen te komen. Eenmaal binnen kun je door tientallen kamertjes lopen. In deze kamertjes leefden vroeger de nonnen. Je ziet meerdere keukens, slaapkamers, etc.
´s Avonds een heerlijke pizza naar binnen geschoven en ons vermaakt met een dansende pizzapunt. Echt, in Peru doen ze echt alles aan promotie!

Dag 12:
Vandaag beetje rondgeslenterd door de winkelstraten van Arequipa. Stefan had een nieuwe korte broek nodig omdat hij uit zijn broek was gescheurd met het sandbuggyen. Een aantal winkels ingeweest maar ze verkopen echt alleen maar kleine maatjes, haha! Die peruanen hier zijn echt klein en iel. Stefan is vergeleken met de Peruanen best wel heel erg groot :-)
Nja, hij red het ook wel met één korte broek.
In de namiddag een groot blik fruitcocktail gekocht, opengemaakt met het zakmes van Stefan.Haha. Nog wat tv gekeken en vroeg naar bed. ´s Nachts gaat om 03.00u de wekker omdat we de Colca Canyon Tour gaan doen!!

Dag 13:
Na een kort nachtje werden we om 03.30u opgehaald door een busje samen met andere jongelui. O.a. Amerikanen, Italianen en Nieuw-Zeelanders. We kregen een dekentje zodat we nog wat konden slapen want het zou een lange rit worden naar het vertrekpunt van de tour. Eef zat lekker knus op de acherbank tussen 2 chinezen die met hun ochtendmondje al richting haar sliepen. Stefan zat één plaats naarvoren naast een ander meisje. Nou, daar gingen we dan... Het begon al lekker want om de 10 minuten stopte het busje en hoorden we de chaffeur aan het linkerachterwiel sleutelen. Na een half uur rijden zijn we dan toch maar van busje gewisseld. Toen kwamen we gelukkig wel naast elkaar te zitten en konden we allebei nog wat slapen. Na 2 uur rijden kwamen we in Chivay aan. Daar gingen we ontbijten. 2 broodjes met wat jam en boter en een mok warme chocolademelk dat naar kaneel smaakte. Apart.
Daarna op een zeer hobbelend weggetje maar in een hele mooi omgeving door naar het vertrekpunt van de trek. Onderweg nog een stop gemaakt om condors te spotten. En ja hoor! We hebben er uiteindelijk één gezien van best wel dichtbij! Wat een spanwijdte! Check de foto!
Uiteindelijk aangekomen in het dorpje waar we gingen starten. De groepen werden opgesplitst en wij gingen samen met een stel uit Nieuw-Zeeland de tour doen. Eerst gelucht bij een klein restaurantje. We kregen gevulde kaassoep en daarna rijst met een soort van aardappel anders, ook met kaas. Tja, het was te eten. Daar is ook alles meegezegd :p We kregen ook nog een mok cocathee. Warm water met cocablaadjes. Dat helpt tegen hoogteziekte. Vooral Eef kon het wel gebruiken. Zij had al een flinke hoofdpijn te pakken.
Daar gingen we dan, een flinke daling tegemoet. We starten om 12.00u, superwarm dus. Na 3 uur dalen op smalle, stijle, rotsachtige met losliggend grind paden kwamen we aan op de plaats waar we ook zouden overnachten. Een prachtig oase midden in de canyon. Heerlijk een duik genomen in het zwembad tussen de rotsen daar. Daarna blaren doorgeprikt, omgekleed en wat gedronken en gekletst met het Nieuw-Zeelandse stel. Wat uurtjes later in het donker spaghetti gegeten (jaja, zelfs Stefan heeft spaghetti gegeten!!) Daarna naar bed! Ja, daar ga je dan met je zaklampje in het pikkedonker naar je hut (er is geen electriciteit). We doen de deur open en Eef moest zichzelf erg beheersen om niet teveel met de zaklamp op de muren te schijnen zodat ze niet alle pissebedden hoefde te zien die er rond kropen. Stefan moest eerst al het beddengoed uitschudden om er zeker van te zijn dat er geen beesten in zouden zitten. Daarna met kleren en schoenen in bed gaan liggen. Toen viel pas het geluid op van insecten die aan ons rieten dak zaten te knagen. AFSCHUWELIJK. Oooh, Eef vond het echt zo eng! Uiteindelijk, we weten niet hoe, zijn we toch in slaap gevallen.

Dag 14:
De wekker ging weer om 04.45u en met spierpijn in de benen liepen we naar het verzamelpunt om weer omhoog te gaan. Daar vertelde Stefan dat er ´s nachts één of ander raar beest over zijn wang had gelopen. Eef zat met grote ogen te kijken en was zooooo blij dat Stefan dat nu pas vertelde en niet op dat moment zelf omdat Eef dan waarschijnlijk echt de hut zou zijn uitgerend en niet meer was teruggekomen. Hahaha.
Met een wat grotere groep begonnen we aan de klim omhoog. Sommigen hadden een ezel gehuurd om daar mee naar boven te gaan. Wij wilden proberen om het zelf te doen. Al vrij snel werd duidelijk dat het tempo van de groep te hoog was voor Eef. Shit! Het voelde echt niet stoer om toch om een ezel te vragen, maar het was niet anders. Eef bleef samen met één van de gidsen achter, nam afscheid van Stefan (hij ging wel proberen om de top lopend te halen).
Na bijna een uur in het gezelschap van een leuk hondje te hebben gewacht kwam de gids Eef vertellen dat er geen ezels meer waren! Whaaa, neee! Ik moest dus toch gaan lopen! De gids zou nog even onder blijven dus Eef begon alvast. Bijna 2 uur heeft Eef alleen gewandeld (gestrompeld) toen de gids kwam vertellen dat er ezels naar beneden kwamen. Yeaahhh! Het laatste stukje samen met een Peruaans meisje gewandeld (zij ging ook een ezel nemen). Leuk om over elkaars landen te vertellen in half engels/spaans. Ja, en toen stonden er dus 4 ezels voor ons. Nouja, ezels.. Ze hebben het hoofd van een ezel maar de grote van een paard. Beetje aarzelend kwam er bij Eef uit: ´Uhmm I never sat on a horse before...´ Toen moest de gids lachen en vertelde dat alles helemaal goed kwam. ´Don´t worry, be happy!´ Nou,... dat moest nog blijken! Daar ging Eef lekker onflatteus met een hand van de gids tegen haar kont op het paard. ´Ksshhhh, Mula Mula!´ was nodig om het ezelpaard aan het lopen te krijgen. Het eerste halfuur was Eef echt muisstil. Zooo eng! De paden waren niet breder dan één meter. Soms bungelde je met je been al over de klif van een paar honderd meter diep terwijl je nog wel op het ezelpaard zat. Ook vonden de ezelpaarden het erg leuk om wedstrijdje te doen wie er voorop mocht lopen. Oooh, op dat soort momenten dacht Eef echt dat ze er was geweest! Maar na een half uur kon Eef zich wat meer ontspannen en uiteindelijk heeft ze echt genoten! Wat een belevenis!
Boven op de top zagen we elkaar weer! Stefan was er 10 minuutjes eerder al aangekomen. Helemaal kapot maar super trots dat hij het heeft gehaald! Knap hoor! Hij heeft het grootste stuk met een Amerikaans meisje gelopen. Ze hielden beiden het zelfde tempo aan. Daarna 15 minuten met de hele groep het laatste stukje gelopen. Lekker ontbeten (jaja, we werden zonder ontbijt de canyon weer opgestuurd!!) Daarna weer het heeeeele eind met het busje terug naar Arequipa. Onderweg nog 2 stops gemaakt. We konden nog een uurtje chillen in een hotspring. Echt heerlijk! 39 graden. Goed voor de spiertjes. Daarna nog een stop gemaakt op een hoogte van ongeveer 5000 meter. Daar hadden we uitzicht over verschillende vulkanen. Daarna het busje weer in. Uiteindelijk om 18.00u aangekomen bij ons hostel waar we vrijwel meteen op bed zijn neergeploft! Heerlijk om weer in een schoon bedje te slapen! Haha

Dag 15:
Wakker geworden met echt enorme spierpijn in onze benen! We konden amper het bed uitstappen!! Daarom hebben we bijna de hele dag films gekeken in bed. Gelukkig hadden we nog wat koekjes en mueslirepen liggen.

Dag 16:
Nog steeds wat spierpijn maar toch besloten om richting Plaza de Armas te gaan. Daar waren allemaal optochten/demonstraties aan de gang. Veel mensen!! Beetje rondgekeken, wat gegeten.. Nog lekker een beetje van onze rust genoten die we nog best wel een beeje nodig hadden na een paar dagen weinig slaap!

Alweer 2 weken in Peru... Nog 6 te gaan! Onze volgende plaats wordt Puno. De stad aan het Titicacameer!

Groetjesss Eef&Steef

• 06 April 2010 - 20:51

Mylene:

Ik heb me kapot gelachen! Prachtig! erg leuk om te lezen. over de insectenen en ezel/paard. Ik kijk uit naar jullie volgende blog. Mijn moeder vertelde over overstromingen in Peru, geen hinder van gehad?

XXX

• 06 April 2010 - 21:20

Evelien&Stefan:

Heee Mylene (en de rest, we hebben geen last van overstromingen hier! Gelukkig! Het regenseizoen was dit jaar vrij heftig. Maar is nu bijna afgelopen...

• 07 April 2010 - 06:50

Peet:

Hey Eef en Steef!

Wat een gaaf verhaal weer. Ik kan me idd heeeeeel goed voorstellen dat je zou wegrennen uit het hutje als je die beesten had ontdekt, blegh!
    Maar wat stoer dat jullie naar de Canyon zijn gegaan en petje af voor jou Steef dat je het hebt gehaald! En natuurlijk ook voor jou Eef dat je het hebt aangedurft op dat paarde-ezel-beest! TOPPERS!

Veel plezier nog daar en kijk uit naar jullie volgende verhaal!

Liefs

• 07 April 2010 - 07:20

Hugo:

Leuke verhalen. Klinkt allemaal heel mooi.

Wordt hier nu eindelijk mooi weer. Vorige week nog natte sneeuw, nu 18-20 graden.

Maar goed, wat ik al zei, intressant, mooie foto's! Ik weet zeker dat jullie er meer hebben.

Als jullie terug komen moet de 4-daagse geen probleem meer zijn denk ik. 5000mtr hoogte, damn :D

Maar goed, over die insecten, extra proteïne Stefan! Is goed voor het beklimmen van de berg.

• 07 April 2010 - 07:46

Debbie:

wat maken julie toch een mooie dingen mee!!! Het is er ontzettend mooi en jullie den erg leuke toers ;) begint zelf weer flink te kriebelen als ik alles lees en jullie mooie foto's erbij zie!!

Die enge beesten, haha wat erg he als je zo moet slapen, het is erg herkenbaar, en dan toch ook wel weer grappig!

geniet er van en ik verheug me op jullie volgende verhaal..

ps. Eef kun je alles van Spaans goed gebruiken, red je je er genoeg mee?

• 07 April 2010 - 14:06

Evelien:

Hee Debby!
    Het geleerde spaans kan ik echt heel goed gebruiken! Veel zinnen die ik gebruik zijn:
    -tiene usted un baño? :-)
    - yo quiero un ..
    - me gustaria un ..

Ook heb ik al een beetje kunnen kletsen in het spaans. Echt heel leuk. Wel is het zo dat als je een keer iets in het spaans zegt dat je meteen een heel verhaal in het spaans terug krijgt omdat ze denken dat je goed spaans praat. Gelukkig heb ik dan de zin ´yo hablo un poco español´ Haha!
    De getallen zijn ook makkelijk met afrekenenen etc. ´Cuanto cuesta´ voor de taxi´s.. en ´Donde esta..?´ is ook handig!

Het is ook zo leuk dat je teksten/borden/menu´s kan lezen.

Het woordje dat ik het meest hoor is ´vamos!´ Op tv, op straat, tijdens de tours!

Kortom! Totaal geen spijt van mijn spaanse lessen!

• 07 April 2010 - 16:25

Jennifer:

Eef & Steef,

jullie maken wat mee daarzo ;-) Erg leuk om allemaal te lezen:-)
    En super mooie foto's zeg! Ook leuk om echt beeld te krijgen bij wat jullie schrijven.
    Ben erg benieuwd naar de volgende avonturen:-)

XxX

• 11 April 2010 - 07:57

Michael Soeters:

wat een lekker leventje hoor.geniet ervan

• 11 April 2010 - 10:23

Mari:

Hallo dan!
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!! Afschuwelijk dat daar allemaal van die gore enge beesten zitten haha.. Wel super stoer dat jullie al die dingen beklimmen enzo, ik doe het jullie absoluut niet na! Geniet er nog maar lekker van, als ik de foto's zo zie is het echt wel erg mooi daar!
    Doe het nog voorzichtig aan en ik wacht op jullie volgende verhaal!
    Liefs!!